900 år gamle hjulspor frem i lyset på Gammeltorv i København

Arkæologer fra Københavns Museum har gjort et bemærkelsesværdigt fund under Gammeltorv i hjertet af København. I forbindelse med arkæologiske udgravninger er en flade af sten fra 1100-tallet nu dukket op....

Det historiske stykke brolægning indeholder tydelige hjulspor, som stammer helt tilbage fra middelalderen.

Fundet anses for at være særligt, da det giver et sjældent og helt konkret indblik i fortidens byliv. Brolægningen lå oprindeligt lige uden for en tidlig-middelalderlig befæstning, hvis formål og betydning stadig ikke er helt klar.

"Dette enestående fund viser, at Gammeltorv gennem århundreder har været et centralt mødested i København. Vi ser frem til at dele mere ny viden om Gammeltorvs fortid, når udgravningen er gennemført og fundene analyseret", udtaler Terje Stafseth, arkæolog ved Københavns Museum.

Arkæolog fotograferer stenlægning med hjulspor

Fra samme periode er bl.a. nogle sildeskeletter (!) fra Kongens Nytorv og en smukt udført benkam fra Rådhuspladsen, som kan ses i den permanente udstilling på Københavns Museum, der har åbent hver dag.

Arkæologer på besøg på Gammeltorv-udgravningen