Historisk mange gæster på Københavns Museum

I 2023 satte Københavns Museum publikumsrekord: Mere end 110.000 lagde vejen forbi i Stormgade 18, hvor museet siden 2020 har haft til huse – det er 20.000 flere gæster end i 2022, som også var det hidtidige rekordår.

Det nye Københavns Museum nåede at have en stor åbningsbegivenhed med Hendes Majestæt og havde åbent en måned, før museet blev lukket ned sammen med resten af Danmark i marts 2020. Siden har museet sat alle sejl for at gøre københavnere, besøgende danskere og turister opmærksomme på, at museet er det sted, man skal gå hen for at få byens historie og blive klogere på, hvem københavnerne er.

”Store dele af året har vi i haft én ny aktivitet pr. uge om alt fra arkæologisk nytårskur og workshops med historisk strik til queer-byvandringer og byggeaktiviteter for børn. Også de skiftende særudstillinger er vigtige for, at københavnerne til stadighed kan få nye oplevelser; her havde vi udstillingerne ”Stamsteder – Københavns sidste værtshuse” og "Da København blev Wonderful – Plakatkunstneren Ib Antoni", udtaler Louise Jacobsen, museumschef på Københavns Museum.

84.000 af de 110.000 har indløst billet til museets udstillinger eller aktiviteter.

”Der en del, der kommer for at benytte museets populære café, hvis lækre kager og indbydende morgenmadsplatter er svære at modstå. Og så har vi også det seneste år haft en markant fremgang i omsætningen i vores museumsbutik ved simpelthen at satse på ikonisk københavnerdesign og bøger om byen, så der både er kvalitets-souvenirer til turisten og fine københavnergaver til den lokale. Såvel butik som café er med til at sikre en helstøbt museumsoplevelse. Vi glæder os til at tage imod igen i 2024", afrunder Louise Jacobsen.